Annons
Annons

Juletid och marknadsföring

Så här i juletider kommer jag alltid att tänka på reklam och marknadsföring. Inte bara för att julen blivit en i första hand kommersiell högtid.

Den har ju även en del med kristendomen att göra och vad hade kristendomen varit utan Judas Iskariot? Av vissa kallad förrädare och av andra historiens bäste marknadsförare.
Hade Kristendomen funnits om inte Judas avslöjat Jesus? Vissa källor hävdar tom att Jesus uppmanade Judas att avslöja honom. Ingen vet! Kanske därför det heter ”tro” och inte ”vet” …

Jag tycker det är spännande att jobba med reklam och marknadsföring, för det går att avläsa effekten direkt.
Blir det rätt så händer det massor – blir det fel händer det ingenting.

Nattklubben
Slagthusets nattklubb
blev uppmärksammat överallt när vi skrev ”Förr hängde kropparna i taket – nu hänger dom i baren!”. Det ska villigt medges att alla tyckte inte det var lika kul, men alla insändare bidrog till att vi snabbt blev Skandinaviens största nattklubb med tre dansgolv. Ett med låtarna du inte kan glömma, ett med låtarna du inte kan komma ihåg. Och ett Housegolv …

 

Betlehemsk
Reklam handlar om kommunikation, men det räcker inte att hålla igång kommunikationen lodrät!  Kommunikationen vågrät måste också funka. Hur reagerar du på Betlehems-kyrkans skylt på Vasagatan i Göteborg?

 

TågskyltTrafikverket borde vara bäst på kommunikation vågrät, men vi är ändå många som inte imponeras av deras sätt att kommunicera.
I vänthallen på Göteborg Central står det ”Malmö Köpenhamn kl 20.40”. På perrongen står det ”Halmstad Hyllie kl 20.40″. Det fattar väl alla att det är samma tåg som avses …

 

Dannebrog2
Den här texten får mig att tänka på när numera avsomnade varuhuset Be-Kå i Malmö, mitt i sommaren annonserade med en stor banderoll över halva fasaden med texten: ”Badshop”. Sålde de badkläder eller var de bara en lika ärliga som bilen jag såg på Gran Canaria förra veckan?

 

Bakpulver
Även om ”Freia Bakepulver” kanske var osäkra på om de var bäst i Norge, så var de åtminstone säkra på att de var ”Bedre end utenlandsk”, eller hur tänkte de?

 

Sprit
Den här reklamen på Kastrup Taxfree säger något om säljarens syn på svenskar och gör nog att fler än jag väljer att inte handla där.
Dessutom – vem som helst kan köpa mer än 10 liter sprit i Sverige …

Men vad ska vi tycka om den marknadsförare som fått oss att tro att kroppen behöver mer vatten än någonsin förr? Och som fått oss att bära omkring på vattenflaskor dagarna i ända?
”Törst” är kroppens signal till dig att den behöver vatten. Lyssna på kroppen istället för reklamen!

varmkorv
Bästa reklam någonsin
var en korvsäljare utanför ett hotell vid Centralstationen i Stockholm. Min hustru och jag kommer hem till hotellet sent på natten och möts av erbjudandet ”Korv med bröd 10 kr”.
Låter utmärkt tycker jag och beställer vars 2 stycken.
– Det blir 100 kr jämt, svarar korvgubben.
– Men det står ju 10 kr på skylten, invänder jag frågande.
– Det är bara reklam, förklarar mannen med ett överseende leende.
Jag skrattar så jag nästan gråter och ger honom 100 kr. Harmlöst och fullständigt genialt. Högsta poäng för både idé och genomförande.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar