Annons
Annons

Varför säger vi Glad Påsk?

Varför blogg

Nu är det påsk igen och jag träffar människor överallt som inte vet varför vi säger ”Glad Påsk” eller ens varför det heter påsk?
– Påsken är inte lika stressig som julen
– Skönt att vara ledig
– Jag är ateist så jag bryr mig inte …
Men ingen verkar veta varför vi säger Glad Påsk.
Detta är vad jag kommit fram till …

SKÄRTORSDAG heter det för att är den här dagen tvättade Jesus lärjungarnas fötter. ”Skära” är ett gammalt svenskt ord för ”rena”, som du säkert hört tex. i den gamla dansvisan ”Jungfru, jungfru, jungfru, jungfru skär (ren), här är karusellen som skall gå till kvällen …”

Det är dagen innan Jesus blir avrättad och dagen då han gör sin sista måltid med lärjungarna till den första nattvarden. Han instiftar brödet och vinet och säger att det är hans kropp och blod.
Nattvard betydde ursprungligen ”kvällsmat”, men i dag tänker vi nog bara på den kristna måltiden.

LÅNGFREDAG förhörs och torteras Jesus av Pontius Pilatus. Han döms till döden genom korsfästning för att ha utropat sig själv till judarnas konung, och han förödmjukas med en krona av törne på huvudet. Han döms för att han uppfattas som en uppviglare och ett hot mot Rom som invaderat landet.
Ur religiöst perspektiv anklagas och döms han för att ha jämställt sig själv med Gud.

KORSET
Jesus bär själv sitt kors, åtminstone tvärbalken som han ska spikas upp på. På Golgata, Jerusalems avrättnings- och begravningsplats slår soldater spikar genom hans händer och fötter så att han sitter fast på korset. Jesus dör på korset och det är därför korset blivit en symbol för kristendomen. Korset påminner oss om att Jesus dog för oss och att han bröt dödens makt genom att återuppstå efter tre dagar (på påskdagen).

GLAD PÅSK säger vi således för att Jesus besegrade döden och återuppstod. Ljuset besegrade mörkret eller kanske var det så att kärleken besegrade hatet ...

Du behöver inte tro på att det finns en Gud eller att Jesus har levt. Det heter ”tro” – inte ”vet”, men berättelsen har ändå med dig att göra.
Kampen för rättvisa och fred pågår över hela jorden. Många har upplevt sorg, sjukdom och smärta. Känt sig orättvist behandlad, förödmjukad och trampad på. Till och med Jesus skrek av smärta på korset och kände sig övergiven.

Jag tolkar Påsken som ljusets seger över mörkret eller kärlekens segrar över hatet. Om vi ser det så – då kan vi även välkomna livet med all den mångfald som det erbjuder. Detta gäller för alla människor, oavsett vilken tro du har.
Därför är det kanske viktigt att mitt bland alla påskägg, marsipanharar och kycklingar även fira att kärleken och ljuset är starkare än hatet …

Judarna firar ju inte Jesus uppståndelse, de firar uttåget ur Egypten.
Moses hade blivit utvald av Gud att leda israeliterna ur fångenskapen, men farao var helt emot den idén. För att övertyga farao lät Gud tio svåra plågor hemsöka Egypten. Den sista var att alla förstfödda skulle dö. För att israeliternas barn skulle skonas bestämde Gud att de skulle slakta ett lamm och måla blod på ”båda dörrposterna och tvärbjälken”. På så sätt kunde Gud veta vilka dörrar han skulle gå förbi.
Ordet Påsk
kommer från det arameiska ordet paska, som i sin tur har sitt ursprung i hebreiskans pasach. Pasach betyder ”gå förbi”, ”skona”, ”passera”.
Från judendomen kommer således även traditionen med påskalamm.

Påskharen kommer från Tyskland och är påskens motsvarighet till jultomten och kommer med påskägg till barnen.

Påskkärring  är enligt gammal svensk folktro en häxa som enligt tradition flyger på kvast till Blåkulla natten mellan dymmelonsdagen och skärtorsdagen för att sedan återvända på påskdagen.

Men varifrån kommer traditionen med ägg och kycklingar?!
Vet du?

Läs även Tycker du oxå att jul och påsk känns som samma helg?

LÄS OCKSÅ

(64)
(0)

4 kommentarer

Annons

Senaste från Allas

Laddar