Annons
Annons

Världens mest kreativa land!

Shanghai elever bäst på sådant som inte längre behövs.

Kinesiska elever bäst på sådant vi redan vet.

Läser och hör överallt om ”PISA”, undersökningen där svenska 15-åringars kunskap i matematik, läsförståelse och naturvetenskap dalar i jämförelse med andra länder. För första gången presterar svenska elever under OECD-genomsnittet i såväl matematik som läsförståelse och naturvetenskap. Media skapar rubriker och politikerna ser möjligheter att plocka politiska poänger.

Men vad är det egentligen som händer?
På världsutställningen i Shanghai 2010 sopade lilla Sverige mattan med hela världseliten och klassades som världens mest kreativa land. Vi tog hem 12 av 14 möjliga priser! En häpnadsväckande prestation av ett litet land långt uppe i norr som talar ett språk som nästan ingen kan förstå.
I Global Innovation, som mäter innovationsförmåga ligger Sverige på andra plats. I Innovation  Union Scoreboard som jämför innovationsförmåga inom EU  är Sverige etta.
Och häromdagen vann Jonas von Essen tävlingen ”Världens bästa minne”. En otrolig prestation av en person från ett land som enligt PISA varken kan läsa eller räkna.

Säger PISA något om framtida behov och välstånd?
Vi vet att priset på kunskap är i dalande. När tillgången på något ökar – minskar efterfrågan och priset sjunker. En akademiker kan idag kosta upp emot 1.200 kr/timma i Sverige. I Indien, på ett e-mails avstånd, kan vem som helst idag köpa samma kompetens för 22 kr/timma – och gör det! Kina examinerar varje år lika många ingenjörer som det finns i hela Europa.
Ju mer kunskap det finns desto större blir konkurrensen och priset sjunker.

Varför behåller kinesiska Volvo tillverkningen i Sverige när det är mycket billigare att tillverka bilarna i Kina? Därför att kinesiska montörer ”gör som de blir tillsagda”, medan svenska montörer lägger sig i tillverkningen och kommer med idéer som förbättrar och utvecklar bilarna.
Albert Einstein påstås ha sagt att ”Fantasi är viktigare än kunskap”.
– För att ”kunskap” är begränsad till allt vi vet och kan förstå, medan fantasi omger hela världen, och allt som någonsin kommer att vetas eller förstås”  

Det hjälper föga att PISA visat att Shanghai och Singapore är bäst på allt det vi vi redan vet, när det som efterfrågas mest i hela världen just nu är fantasi, kreativitet och innovativitet. Priset för sådan kunskap stiger oavbrutet. Sverige är dokumenterat världsledande på just detta och därför avser politikerna att sätta in stora resurser på att vi ska bli bättre i … matematik, svenska och naturvetenskap!

Varför är det helt ointressant att utveckla det som efterfrågas mest av allt i hela världen och som redan sitter i våra barns gener? Varför ska vi jämföra oss med andra länder som saknar dessa begåvningar? När ska vi inse att världen förändrats och skolan inte längre producerar det arbetsmarknaden efterfrågar? Och att våra ungdomar insett detta och tröttnat på skolan!

Sätt in hur mycket resurser som helst, men det kommer inte att göra eleverna mer intresserade att bli bättre på något de inte är intresserade av. Det handlar inte om att eleverna är bortskämda och otacksamma. Det är skolan som inte klarar att hänga med i utvecklingen och erbjuda de utmaningar de är intresserade av och där det finns en framtid.
Vänd upp och ner på hela skolsystemet och låta fantasi och kreativitet få ta större plats!

Jovisst, det kommer alltid att finnas ett behov för våra kärnämnen, men behovet är i avtagande och jag tycker det är dags att byta spår. Var mäts förmågan att tänka själv, hitta kunskap och  jobba i grupp? Strunta i alla jämförelser och låt istället människor med olika begåvningar få utvecklas, så ska vi se att både eleverna och den svenska skolan går en ljus framtid till mötes.
Det är med andra ord hög tid att vakna upp och sluta satsa resurser på att bli bättre på något som inte efterfrågas längre och istället satsa på att fortsätta vara världsledande på det vi är bäst på och som världen verkligen behöver.

LÄS OCKSÅ

(308)
(0)

1 kommentar

Annons

Senaste från Allas

Laddar