Annons
Annons

Transair

Välkommen ombord på denna Beech Bonanza, som ska ta oss till Sunne. Tiden är beräknad till ...

Välkommen ombord på denna Beech Bonanza, som ska ta oss till Sunne. Tiden är beräknad till …

Torsdag 18 sept 2013, skulle Tomas Fogdö, fd alpin världsmästare och mental coach, och jag föreläsa för Sunne kommun. Det har varit bestämt sedan länge och alla resor var bokade och klara.

Jag ska flyga med Direktflyg 08.30 till Örebro. Där ska Tomas hämta upp mig kl 09.40 och vi ska starta vår föreläsning i Sunne kl 13.00.

Annons

På Sturup får jag veta att planet är försenat pga dimma i Örebro. Kl 09.00 får vi veta att de hade cirklat över Örebro i över en timma innan de bestämt sig för att flyga vidare till Malmö. Dom landar i Malmö 10 minuter innan vi borde ha landat i Örebro.

Ny avgångstid sätts till 10.00.
Då kommer piloterna, som nu haft sin lagstadgade vilotid.
– Det är fortfarande dimma i Örebro, meddelar Tomas och vi suckar över tingens tillstånd.
Bolaget meddelar att planet kommer att flyga direkt till Borlänge utan att mellanlanda i Örebro.

Jag ringer upp Tomas för att informera
– Hur långt är det mellan Borlänge och Sunne? frågar jag.
– Runt 20 mil, svarar Tomas.
För ett ögonblick överväger jag att åka med till Borlänge och ta en taxi till Sunne. Jag skulle vara framme en halv timma innan det skulle vara slut i Sunne …

Bolaget lastar av min väska och jag går till Swedavias informationsdisk.
– Finns det någon helikopter stationerad på flygplatsen? frågar jag.
– Nä, vad ska du göra med den? frågar dom.
– Jag behöver ta mig till Sunne, jag ska föreläsa där i eftermiddag.
– Jamen, planet är ju inställt pga dimma?
– Det stämmer, men jag ska till Sunne.
Personalen ler överseende mot mig.
– Taxiflyg? försöker jag.
– Inte så vitt vi vet, svarar informationen.
Jag ringer runt på lite olika nummer jag hittar på nätet.
HeliAirSweden har en helikopter i Västerås, men den tar 2,5 timmar att flyga till Malmö. Andra bolag sysslar inte med persontrafik.

Men vänta nu … Johan Wiklund, min trevlige granne, är ju flygkapten på SAS. Han vet säkert om det finns någon som kan flyga mig till Sunne!
Om han är hemma ..?
Han är hemma och han har en idé!
– Johan Barth har tillgång till en ”vass” maskin. En ”Beech Bonanza”, luftens Rolls Royce. Ska kolla om han är hemma?

Johan B är fullt upptagen, men tänder på idén att flyga mig till Sunne.
Han har en massa märkliga funderingar.
– Finns där en flygplats? Måste kolla med en meteorolog om det är dimmigt?
– Jag tycker vi ska flyga dit och går det inte att landa, så flyger vi hem igen.
– OK! säger Johan, ska bara äta …
– Kom så fort du kan. Jag fixar ett par baguetter och nåt att dricka.
Båda Johan dyker upp med blixtens hastighet. Vi rullar ut maskinen, tankar och drar iväg. Vi rusar fram med 300 km/tim på 3.000 meters höjd.

Johan Barth tv och Johan Wiklund th.

Johan Barth tv och Johan Wiklund th.

De båda piloterna jämför hur det är att flyga detta enmotoriga propellerplan med en av SAS nya Airbus. Jag förstår inte mycket av flygsnacket, mer än att det är skillnad – på i stort sett allt!
Utom att det skulle inte gå att landa med en Airbus i Sunne …

Tomas och jag har gjort upp att han börjar kl 13.oo med fikapaus kl 14-14.30. Enligt GPS:en ska vi landa kl 14.25. Och det gör vi!
Tomas har fixat så att Mats står och väntar vid flygplatsen. Johan kör planet ända fram till bilen. Jag hoppar ur och 12 minuter senare kör jag igång föreläsningen.

Hänger du kvar och kör mig hem när jag är klar? ropar jag på språng till bilen
– Nä, jag måste hem och hämta min dotter på dagis kl 18, svarar Johan B.
Så sa aldrig Tom Cruise och Goose i Top Gun …

Tack, Johan W och Johan B! Two Top Guys!
Nästa gång ringer jag så fort jag hör någon säga:
– Ny beräknad avgångstid är …

Transair var ett av Europas första charterflygbolag

LÄS OCKSÅ

(172)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar