Annons
Annons

Typiskt SJ …

X30

Jag är på väg till Lärarförbundet i Hudiksvall med tåg från Stockholm. Varför flyga när SJ satt in snabbtåg på sträckan? Snabbt, tyst och bekvämt går det upp längs Norrlandskusten.

15 minuter söder om Gävle stannar tåget. Vi står stilla en stund innan en högtalarröst meddelar att ett hjullager skurit och det blir svårt att fortsätta.
– Ah näää, sprider sig besviket  i vagnen.
– Så jävla typiskt SJ …
– Alltid samma skit …

Annons

Personalen gör sitt bästa men ingen vet hur det ska gå.
– Jag återkommer med info när jag vet något, säger rösten i högtalaren. Vi löser det på något sätt, men just nu vet vi inte hur.
Passagerarnas telefoner går varma med besvikna och förbannade röster. SJ står inte högt i kurs just nu.

Tåget börjar röra sig.
– Vi kommer att köra med begränsad hastighet till Gävle och där kommer vi att hitta en lösning för er som ska längre norrut, säger rösten.
– Det blir bergis buss till Umeå, suckar någon uppgivet.
– Det här var sista gången, hör jag någon säga i sin telefon.

– När vi kommer till Gävle vill vi att ni sitter kvar ombord, så ni kan ta emot information, säger rösten, som återkommer efter ett par minuter och säger att
– I Gävle kommer ni att få byta tåg. Tåget står vid samma plattform, så det gäller bara att gå tvärs över perrongen.
– Vad har dom nu hittat för relik som ska ta oss norrut, går snacket.
– Jaja, bättre än buss i alla fall, tycker någon lite surmulet.

När vi rullar in på stationen får vi veta att det är samma vagns- och platsnummer som gäller i det nya  tåget.
När vi kommer ut på perrongen står det ett identiskt tågsätt och väntar på oss. Vi går ombord på tåget som om vi inte riktigt tror våra ögon och alla hittar tyst sin plats.
– Hur fixade SJ detta ..?
– Var fick dom tag i ett exakt likadant tåg?

Alla undrar, men ingen säger något …
Tåget drar iväg. De förbeställda räkmackorna serveras. Den digitala skylten visar 197 km/tim och vi är 50 minuter försenade till Hudiksvall.

Det är lätt och populärt att klaga på SJ.
Jag reser väldigt mycket och för det mesta funkar det väldigt bra med trevlig personal, bra service och information. Men vi minns helst alla gånger det inte funkat och berättar det mer än gärna för den som vill lyssna.
Och är ganska tysta när allt funkar …

Det är synd att inte klaga, men jag är full av beundran för hur SJ löste detta. … och det sa jag till ombordpersonalen.

LÄS OCKSÅ

(51)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar